L’altre dia, en un saló de te ben a prop de la catedral
de Barcelona, parlava amb una bona amiga. En l’animada conversa vam tocar molts
temes i un dels més interessants, sens dubte, va ser el de la creativitat.
Aventuro ja, només començar aquest article, la conclusió a la qual vam arribar,
i és que la creativitat està sobrevalorada.
Però el més interessant és que parlant sobre el tema ella
em va mencionar una pregunta que havia llançat un professor a la classe quan
ella cursava els seus estudis universitaris. La pregunta que aquest plantejava
als estudiants era que diguessin que podia haver dins una capsa de fusta
d’una mida tipus estoig per a ploma estilogràfica, la capsa estava tancada i
era la imaginació dels estudiants la que devia aventurar que hi havia dins la
mateixa.
D’aquesta manera el professor esperava trobar indicis de
pensament creatiu o divergent o com se li vulgui dir, en les respostes dels alumnes.
Com és d’esperar qualsevol persona normal i corrent respondria que dins la
capsa podia haver-hi un bolígraf, un llapis, una ploma, etc; mentre que una
persona creativa podria respondre que hi ha un fòssil de dinosaure, el relat
sobre la invenció de l’exprimidor de taronja imprès amb lletra Comic Sans, o
simplement que la capsa és un bloc sencer de fusta i que per tant no està buida
i a dins no pot haver-hi res.
Evidentment no cal mencionar que relacionar la
creativitat amb aquestes respostes em sembla una gran ximpleria. El “problema
de la capsa de fusta” té un entitat comparable a aquells adverts spam que
apareixen a moltes pàgines d’Internet i que prometen calcular el teu QI amb 4
preguntes estúpides ( i aventuren que segurament ets més imbècil que algun
personatge famós de dubtosa capacitat intel·lectual). Però en comptes de ser un
spam més a la xarxa, el “problema de la capsa de fusta” és plantejat per
professors universitaris als seus alumnes. Qualsevol estudiant universitari amb
un mínim de sentit comú es negaria a respondre a tal problema i fins i tot
estaria totalment legitimat a denunciar aquell professor.
El “problema de la capsa de fusta” té una entitat
comparable a aquells adverts spam que apareixen a moltes pàgines d’Internet i
que prometen calcular el teu QI amb 4 preguntes estúpides.
Lògicament, ara hauria de proposar una definició
elaborada del que és la creativitat i mencionar alguns instruments més
sofisticats que “la capsa de fusta” per a atansar-s’hi. Però m’agradaria fer
quelcom de més interessant i remarcar com l’afany de la racionalització i la
commensurabilitat arriben fins i tot a l’àmbit de la creativitat.
Avui en dia,
i en gran part gràcies a una disciplina com és la psicologia, que està generant
un canvi cultural remarcable, assistim a un intent d’explicar qualsevol fenomen
mitjançant la raó, i des del moment en que, gràcies a ella, trobem els
mecanismes que produeixen tal fenomen, aquest mateix esdevé mesurable
mitjançant instruments dissenyats per a tal propòsit.
Això va succeir amb la intel·ligència, pensem en els test
d’intel·ligència elaborats per Alfred Binet, i el QI. Succeeix el mateix amb la
personalitat i tests com el BIG FIVE o el 16PF. Seguint amb aquesta tendència
arribem a la creativitat. Junt amb la importància que se li ha atribuït a
aquesta capacitat per diferents raons en les que no entraré en aquest moment,
ja des de fa uns anys, trobem que la bibliografia general i especialitzada
sobre el tema ha viscut un important augment. Apropeu-vos a qualsevol
biblioteca i en trobareu gran quantitat de llibres i manuals, o passegeu pels
passadissos de qualsevol llibreria, sobretot si és especialitzada en psicologia
i vosaltres mateixos ho veureu.
Max Weber va caracteritzar la modernitat per un procés de
desencantament conseqüència d’un comportament cada cop més racional i controlat
per l’ intel·lecte. L’intensa voluntat racionalista, per a explicar tot mitjançant
la raó, du implícita la pèrdua del misteri i l’encant de tots aquells àmbits
que anys enrere s’atribuïen a forces que escapaven d’aquest intent humà
per explicar i mesurar.
És el misteri i el seu encant del que parlem aquí, la
creativitat és cada cop menys quelcom d’extraordinari, producte d’una ment
privilegiada o d’un moment d’inspiració gràcies a les muses. Així esdevé
quelcom que podem explicar de manera racional, i que no pertany a individus poc
comuns sinó que és de tot ésser humà pel simple fet de ser-ho, i per tant es
pot treballar i cultivar sistemàtica i metòdicament i, en darrer terme, també
la podem mesurar.
A partir d’ara, i amb l’avenç de les neurociències,
encara caldrà anar amb més de compte ja que no només podrem explicar
racionalment i mesurar, la creativitat, sinó que a més podrem trobar el seu
substrat en el cervell, és a dir, aquells mecanismes neuronals que generen la
creativitat; aquelles substàncies que en determinats circuits caracteritzen el
pensament creatiu. Evidentment cal dir que tot això no és tan simple com
sembla, però a falta d’una reflexió profunda sobre aquestes noves disciplines
sobren les propostes de píndoles de la creativitat o fins i tot de la felicitat.
Més enllà d’aquest últim apunt sobre les neurociències,
cal recordar que una de les conseqüències més destacables de tot aquest procés
de racionalització i desencantament que ha viscut la creativitat és la seva
cotització a l’alça en el mercat de valors personals. Conseqüència, d’altra
banda, absolutament lògica, ja que si la creativitat no és res d’extraordinari
que pertany tan sols a uns pocs individus tocats per les muses sinó que és
quelcom que tothom té i només cal treballar-la, es deriva que aquelles persones
que, per qualsevol raó, creuen que no estan dotades per a la creativitat i que
unes dècades enrere haguessin abandonat l’empresa creativa amb resignació,
actualment es veuen amb cor de seguir insistint en ser creatius.
Una de les conseqüències més destacables de tot aquest
procés de racionalització i desencantament que ha viscut la creativitat és la
seva cotització a l’alça en el mercat de valors personals.
Sigui el que sigui el que arribi en els propers anys pel
que fa al terreny de la creativitat caldria recordar que cal atribuir a totes
les coses el seu just valor. I com he dit al principi quan començava aquest
relat situant-me en aquella teteria de Barcelona, la conclusió a la que vam
arribar amb la meva amiga és que la creativitat està sobrevalorada, i malgrat
això seguim capficats en ser creatius.
No té res de dolent no ser creatiu, com tampoc té res de
dolent no resignar-se i voler ser-ho. No obstant, del que cal tenir cura és de
no trobar-nos encegats degut a l’afany de ser creatius i que aquest afany que
ens du a respondre a “la pregunta de la capsa de fusta” d’una manera creativa
ens impedeixi adonar-nos que qualsevol resposta que donem per molt creativa que
ens sembli, no deixarà de ser estúpida perquè respon a una pregunta estúpida.
Marc.
Hola Marc, una bona porta a l'esperit crític! La creativitat és ara més que mai un instrument per destacar en un entorn on tot es ven, fins i tot nosaltres, dins del teatre-joc del sistema de consum-producció en el què vivim. Fins fa unes dècades la creativitat era un acte més simbòlic, un llenguatge, un esperit de descobriment i alliberament que inspirà a la música i a totes les formes artístiques. Ara és poca cosa més que un producte publicitari. La pregunta de la capsa de fusta sembla això, un artilugi per captar a l'espectador.
ResponderEliminarHola Andreu, celebro que hagis passat pel bloc, i estic d'acord amb tu, la creativitat, com gairebé tot, ha caigut en la lògica de mercat en la que tots ens trobem immersos.
Eliminar