En nombroses ocasions haurem sentit justificacions i rèpliques tant
típiques com: “ja prou pena tinc en ser així”, “a mi ja m’agradaria ser d’una
altra manera”, “sóc així i no puc canviar-ho”... D’acord, no deixa de ser la
més simple i millor excusa per treure’ns la culpa de sobre, però aquests tipus
d’excuses no deixen de ser molt sucoses per a una possible reflexió.
Normalment el que intentem és dipositar la culpa en els demés, per seguir
exemplificant, amb frases com: “jo no he estat” o “jo no era aquí quan això ha
passat”. Però en aquest cas, consisteix en donar la culpa a un altre més
especial i proper a nosaltres, em refereixo a donar la culpa a un altre “jo”.
No deixa de ser curiós el desdoblament que operem en formular aquestes oracions,
concebem dins nostre un subjecte X, nascut amb unes condicions Y, que no poden
ser canviades ni recombinades. Per altra banda, ens trobem al veritable “jo”,
lligat de mans i peus, amb un morrió que no ens permet dir la “nostra”. Aquest
veritable “jo” gaudeix totes les qualitats profitoses que es veuen coartades
per aquest ésser malvat que no reconeixem com a propi (com en el cas d’una
malaltia autoimmune). Crec que és meravellosa la capacitat de situar-nos en un
pla noümènic (dit en termes kantians), des d’on visualitzem el mapa original de
la nostra forma de ser, on reconeixem totes les nostres vertaderes intencions i
on lamentem la nostra part maligna que ens impulsa a actuar d’una manera que a
nosaltres no ens agrada.
Formulacions com aquestes no deixen de tirar per terra tota la tesi
existencialista, formulada d’una manera brillant en la conferència de Jean Paul
Sartre “El existencialismo es un
humanismo”, on ve a dir coses tan incòmodes per a nosaltres, mestres en les
excuses, com que ens fem a nosaltres mateixos. Sartre resumeix tota aquesta doctrina
en una sola frase: “l’home està condemnat a ser lliure”. Quan naixem, som
avocats a una existència no volguda, però de la qual hem de fer una vida, que
dependrà única i exclusivament de nosaltres (reflectint així l’ateisme que
professava Sartre). Vindrà a dir-nos en última instància que aquell que és
covard ho és perquè ho vol, perquè s’ha fet covard, així com aquell que és
valent s’ha fet valent. El que ens vol dir és que no hem nascut amb unes
etiquetes determinades, ens configurem, fem un projecte de nosaltres mateixos i
decidim qui som i qui volem arribar a ser.
Aquest tipus d’excuses serien ideals en el món feliç d’Aldous Huxley, on
podríem excusar-nos perfectament i de forma lícita. Ho sento, jo he nascut sent
Èpsilon, no hi puc fer més. Però de moment, sembla que els nadons segueixen
venint del ventre de la mare, i no de cadenes de muntatge.
Pau.
No hay comentarios:
Publicar un comentario