Les nombroses critiques que ha provocat el ja cèlebre
anunci de Loewe no són en va. Més enllà de la popularitat que ha aconseguit
l’anunci hi ha dues preguntes que ens podem fer: És pertinent un anunci com
aquest en temps de crisi? Reflecteix, com diu Luis Venegas director creatiu de
la campanya, els valors d’un ampli sector de la població juvenil?
L’associació de la marca Loewe amb “elegància” és avui
dia inútil. L’elegància es desdibuixa i difumina en l’heterogeneïtat
contemporània, i avui dia és més recomanable ser cool que no pas elegant (i
dins de la categoria cool hi caben
mitjons blancs amb sabates negres, rapats militars, o crucifixos a les
orelles).
Però ser cool no implica
tenir un discurs interessant. “Spain is different”, “Arriba las pestañas”, “Estar
enamorada es superguay” o “Es un rollo eso de hacerse mayor” són tota una
declaració d’intencions. Probablement la intenció de no voler créixer, la
joventut té massa atractiu i fins i tot hi ha qui la reivindica com a mecanisme
de defensa envers un món adult cada vegada més buit de valors.
No haurien d’estranyar-nos les paraules del director
creatiu. El consumisme i la cura de la imatge personal han estat i encara són valors
fonamentals d’un ampli sector de la joventut. És cool ser cool. Això a més
d’una reiteració és la fórmula de la seva pròpia legitimitat, l’únic requisit
per ser cool és ser cool, o almenys semblar-ho. Potser els joves tenim el que mereixem.
Esperem que d’aquí a uns quants anys els publicistes
utilitzaran els lemes dels “indignats”, com en el seu moment van fer amb la
contracultura americana dels anys 60 (recomanable el llibre de Thomas Frank, La conquista de lo cool), per vendre’ns
els seus productes; així potser lo cool inclourà
uns valors una mica més elaborats.
Las numerosas críticas que ha provocado el célebre anuncio de Loewe no son
en vano. Más allá de la popularidad que ha conseguido el anuncio hay dos
preguntas que podemos hacernos: ¿Es pertinente un anuncio como este en tiempo
de crisis? ¿Refleja, como dice Luis Venegas director creativo de la campaña,
los valores de un amplio sector de la población juvenil?
La asociación de la marca Loewe con “elegancia” es hoy en día inútil. La
elegancia se desdibuja y difumina en la heterogeneidad contemporánea, y hoy en
día es más recomendable ser cool que
elegante (y dentro de cool caben
calcetines blancos con zapatos negros, rapados militares y crucifijos en las
orejas).
Pero ser cool no implica
tener un discurso interesante. “Spain is different”, “Arriba las pestañas”,
“Estar enamorada es superguay” o “Es un rollo eso de hacerse mayor” son toda
una declaración de intenciones. Probablemente la intención de no querer crecer,
la juventud tiene demasiado atractivo e incluso hay quién la reivindica como
mecanismo de defensa frente a un mundo adulto cada vez más vacío de
valores.
No deberían extrañarnos las palabras del director creativo. El consumismo y
el cuidado de la imagen personal han sido y son aún valores fundamentales de un
amplio sector de la juventud. Es cool
ser cool. Esto además de una
reiteración es la fórmula de su propia legitimidad, el único requisito para ser
cool es ser cool, o por lo menos parecerlo. Quizás los jóvenes tenemos lo que
merecemos.
Esperemos que de aquí a unos años los publicistas usarán los lemas de los “indignados”,
como en su momento hicieron con la contracultura americana de los años 60
(recomendable el libro de Thomas Frank, La
conquista de lo cool) para vendernos sus productos; de este modo tal vez lo
cool incluirá valores algo más
elaborados.
Marc.
"És pertinent un anunci com aquest en temps de crisi?" No és gens pertinent, és una falta de respecte (no cal que digui el perquè, no?). Aleshores, quin és el motiu que justifica aquesta cosa? Loewe ha buscat un anunci com els Dolce&Gabbana? Súper polèmics i provocadors? Doncs més aviat han aconseguit un de ridícul i patètic i és per això que la gent ha parlat d'ell (per tant, jo no faria servir el mot celebre per qualificar-lo).
ResponderEliminar"Spain is different", "Arriba las pestañas", "Estar enamorada es superguay"? Espero que ningú pugui pensar que aquesta és una descripció de la joventut i encara menys dels nostres valors. Així que el senyor Venegas es busqui un altre argument per justificar aquesta perla.
I per acabar, "Ser cool és ser cool"? Ser cool està sobrevalorat ;)
hahahaha, quantes coses estan sobrevalorades!!!
EliminarPerò més enllà de si és pertinent o no, sí que crec que reflecteix bona part de la joventut, almenys anteriorment a l'arribada de la crisi! Potser ara el bon humor i optimisme quasi despreocupat que es respira en l'anunci no sigui tal.