Atenció: la següent reflexió mostra la veritable realitat, exempta de
creences i refutant qualsevol pretensió d’objectivitat aliena.
Escrit realitzat sota els efectes de la medicina moksha.
“ - Gracias a la medicina moksha,
incluye una verdadera experiencia de lo auténtico
-
¿Lo
auténtico?- Will meneó la cabeza-. ¿Existe eso? Ojalá pudiese creerlo ”
On és la realitat? Puc sortir de mi per tocar-la i sentir-la? Que hi ha
fora de les nostres sensacions? Una discussió llargament recorrent en la
història de la filosofia, que, com és característica en ella, no ha deixat mai
cap resposta concloent. Em declaro molt Humeà, recalcant la impossibilitat del
descobriment d’un món extern més allà de les nostres impressions. Al pensar en
aquest escrit, havia perdut de vista el noümen kantià, em decanto per el
fenomen. Kant, nomenarà fenomen a la percepció que nosaltres en tenim de les
coses. El noümen, el que hi ha darrere, el que la cosa “és”, independentment de
qualsevol representació.
També vull decantar-me per cert constructivisme social, aquell que diposita
en nosaltres el fonament de la realitat. La realitat no deixa de ser el que nosaltres
construïm. Pot algú morir de càncer abans que fos descobert? Pot haver-hi un
bon llibre, que mai no sigui llegit per ningú? Segueixo sent tendenciós a
l’hora d’exposar aquestes idees, perquè precisament em decanto per elles, però
em sembla interessant remarcar les visions que representen la realitat com un
caràcter social.
Vols descobrir la realitat? Doncs segons la novel·la La isla, d’Aldous Huxley, la medicina moksha serà un bon antídot
per a la conquesta, ens alliberarà de les lligadures corpòries i de les
percepcions sensibles, elevant-los fins la més meravellosa de les realitats.
Val a dir que la concepció del cos com una presó (soma sema dels òrfics), ja ha estat una posició adoptada en molts
moments de la filosofia, fins i tot en la figura de Plató s’erigia aquesta
visió del cos. Noto dins meu l’ànima volent ser alliberada, el meu cos li para
els peus, no volis cap a la veritat més absoluta, cap a la realitat pura, jo et
vull aquí!
L’home com a mesura de totes les coses
Darrere el debat de la realitat última, s’hi troba la confrontació entre la
existència o no d’una veritat indiscutible. Aquí també hi ha molt a dir.
Feuerbach subratllava l’home com a mesura de totes les coses. La veritat no és
més que un consens social, no ho sabies? Dons nou de cada deu dentistes ho
afirmen. Quantes dosis de veritat, per exemple, en les tertúlies
futbolístiques! Els àrbitres ajuden al Barça, el Barça fa un futbol diví...
Perquè decantar-se per una? Per a un madridista serà veritat la primera, per a
un fan del Barça ho serà la segona. Hauríem de recórrer als dentistes de nou
per veure que recomanen nou de cada deu, així podríem acceptar-ne només una com
a veritat absoluta.
Quina és la meva concepció de la veritable realitat? Que cadascú en té la
seva. Una manera molt covard de evitar la dualitat entre realitat/constructe,
d’acord. Kant parlava de noümen, Husserl, del discurs assimilat entre la
fenomenologia i la ontologia. No ho veus Kant, es tracta d’estudiar la cosa tal
com ens apareix, no de suposar-hi una essència subreptícia. I si Kant tingués
raó? Perquè no hauria de tenir-la, és la seva veritat, i fins i tot aquest
dentista que sempre està en desacord amb els nou restants en té una.
Pau.
No hay comentarios:
Publicar un comentario